Czynniki chłodzące w klimatyzacji samochodowej. Wady i zalety gazów R134a i R-1234yf
Klimatyzacja samochodowa w ciągu ostatnich lat stała się nie tylko powszechniejsza, ale również znacznie bardziej przyjazna środowisku. W dużej mierze przyczynił się do tego gaz R-1234yf, który zastąpił stosowany wcześniej czynnik chłodniczy R134a. Warto więc dowiedzieć się, czym różnią się te substancje, która z nich jest lepsza oraz czy dany gaz do klimatyzacji może zostać wymieniony na inną substancję.
R134a czy R-1234yf? Czym różnią się czynniki do klimatyzacji i który z nich jest lepszy?
Rozwój nowych technologii związanych z motoryzacją powoduje nie tylko zwiększenie osiągów pojazdów, ale także zredukowanie ich negatywnego wpływu na środowisko. Układem, który w ostatnich latach musiał zostać dostosowany do nowych standardów ekologicznych jest klimatyzacja samochodowa. Po tym jak odkryty został negatywny wpływ czynnika chłodzącego R134a na środowisko, Unia Europejska najpierw zaleciła jego ograniczanie, a następnie zakazała jego stosowania w nowych samochodach. Sprawiło to, że obecnie w autach wykorzystuje się głownie czynnik R-1234yf (znany także jako 1234yf lub R 1234yf). Czym jednak różnią się te substancje?
Najważniejszą różnicą jest oczywiście oddziaływanie na środowisko. Czynnik chłodniczy R134a cechuje się wysokim wskaźnikiem GWP, który określa wpływ substancji na globalne ocieplenie. Jego wartość wynosi 1430, podczas gdy R1234yf osiąga tutaj wartość 4. Redukcja negatywnego oddziaływania na klimat jest więc znacząca. Kolejną różnicą jest temperatura samozapłonu, która jest z kolei wyższa w przypadku czynnika R134a. Sprawia to, że ryzyko podczas pożaru lub wypadku jest mniejsze.
Choć mogłoby się wydawać, że najważniejszym parametrem gazów jest ich efektywność, to w tym przypadku różnica jest niewielka. Nowszy czynnik do klimatyzacji, czyli R-1234yf, jest o około 7 procent mniej wydajny niż wcześniej stosowana substancja. W nowych układach wykorzystywane są jednak rozwiązania, które wyrównują efektywność chłodzenia. Bardzo wyraźna jest natomiast różnica dotycząca kosztów gazu. W przypadku czynnika R1234yf cena może być nawet siedmiokrotnie wyższa. Z tego powodu niektórzy kierowcy zastanawiają się nad zamianą nowszej substancji na czynnik R134a. Czy na pewno warto jednak to robić?
Czy zamiana czynnika R-1234yf na R134a jest możliwa?
Chociaż parametry obydwu substancji są bardzo podobne, to nie zaleca się stosowania czynnika R123a w układach przystosowanych do czynnika R-1234yf. Może to bowiem spowodować nie tylko szybsze zużycie komponentów układu, ale przede wszystkim negatywnie wpłynąć na klimat. Możliwe jest natomiast przerobienie klimatyzacji dostosowanej do starszego gazu tak, by można było ją napełnić czynnikiem R-1234yf. I choć może to nieznacznie obniżyć wydajność układu, to przyczyni się do redukcji zanieczyszczenia środowiska.
Jak wygląda obsługa i serwis klimatyzacji samochodowej z różnymi czynnikami?
Czynnik klimatyzacji R-1234yf jest już obecny w samochodach od dosyć długiego czasu, przez co wiele warsztatów zdążyła się już wyposażyć w odpowiednie przyrządy, które pozwalają na serwis układu napełnionego tym gazem. Dzięki temu prace związane z przeglądem i serwisem klimatyzacji można wykonać w większości specjalistycznych zakładów. Kierowcy pojazdów wyposażonych w nowsze układy muszą natomiast przygotować się na większe wydatki w przypadku konieczności ich pełnego napełnienia. Cena czynnika klimatyzacji R-1234yf jest bowiem obecnie znacznie wyższa niż cena R134a.
Sprawdzone części do naprawy klimatyzacji samochodowej
Jeżeli zależy Ci na sprawności układu klimatyzacji powinieneś zadbać nie tylko o dobór odpowiedniego czynnika, ale także o sprawność wszystkich elementów układu. Części do klimatyzacji samochodowej takie jak między innymi osuszacz i parownik powinny pochodzić od sprawdzonych producentów. Komponenty do tego i innych układów znajdziesz w naszym sklepie internetowym CentrumAuto.pl.